تاریخنگار

پایگاه داده های تاریخی

تاریخنگار

محسن
تاریخنگار پایگاه داده های تاریخی

جزوه های 912

در اینجا برای دانشجویان سختکوش واحد شهر رود ، دو جزوه ناقابل گذاشته شده تا در نیمسال جاری بهانه خواندن داشته باشند ! 

1- جزوه متون تاریخی به زبان انگلیسی در 10 صفحه

http://uploadtak.com/images/u3498_zaban91.pdf

2- جزوه نقد متون و اسناد به زبان فارسی در 38 صفحه

 http://uploadtak.com/images/l2871_naqd_motun.pdf

به دلیل کند بودن سرعت اینترنت و مشکل دانلود ، من از طرف مسئولین پوزش می خواهم!!!



تاريخ : یکشنبه 15 بهمن1391 | | نویسنده : محسن |

مواد آزمون دکتری

گرایش امتحانی

 

مفاد امتحانی

 

 

تاریخ ایران اسلامی تاریخ محلی تاریخ انقلاب اسلامی

1. زبان انگلیسی

2. استعداد تحصیلی

3. مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی شامل تاریخ از آغاز تا دوره صفویه

4. مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی ارشد شامل تاریخ تحولات ایران از قاجار تا انقلاب اسلامی و مباحث نظری و روش تحقیق و منبع شناسی تاریخ ایران

 

 

تاریخ اسلام

1. زبان انگلیسی

2. استعداد تحصیلی

3. مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی شامل تاریخ جهان اسلام از آغاز تا پایان عصر عثمانی

4. مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی ارشد شامل تاریخ ملل و نحل و اندیشه سیاسی تاریخ اسلام و روش تحقیق و منبع شناسی تاریخ اسلام

 

 

تاریخ وتمدن ملل اسلامی

 

1. زبان انگلیسی

2. استعداد تحصیلی

3. مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی شامل عربی.

۴)مجموعه دروس تخصصی در سطح کارشناسی ارشد شامل تاریخ وتمدن ملل اسلامی

 ( آزمون زبان به عنوان يک درس، با ضريب ۲ است)

( آزمون استعداد تحصیلي به عنوان يک درس، با ضريب ۱ است)

 (آزمون مجموعه دروس تخصصي كارشناسي و كارشناسي ارشد به عنوان يک درس، با ضريب ۴ است )

 -----------------------------------------

  دانشگاههای سراسری که در مقطع دکترای تاریخ  وتاریخ تمدن اسلامی دانشجو می پذیرند:

دانشگاه تهران: در گرایشهای ایران اسلامی، باستان، اسلامِ.تاریخ وتمدن

دانشگاه تربیت مدرس: در گرایشهای ایران اسلامی، اسلام

دانشگاه شهید بهشتی: در گرایش ایران اسلامی

دانشگاه شیراز: در گرایش ایران اسلامی

دانشگاه اصفهان: در گرایش ایران اسلامی، اسلام، تاریخ محلی

دانشگاه قزوین: در گرایش ایران اسلامی

دانشگاه تربیت معلم: در گرایش ایران اسلامی

دانشگاه تبریز: در گرایش ایران اسلامی

دانشگاه الزهرا: در گرایش ایران اسلامی، اسلام

تاريخ : پنجشنبه 12 بهمن1391 | | نویسنده : محسن |

پرستش جهل

در اوراق ذهن آدمیان آمده است که روزی روزگاری، در یک روستا ،کودکی سراسیمه نزد حکیم دانائی رفت که اهالی ده او را بزرگ می شمردند و بدو گفت :

- مادرم قصد دارد برای راضی ساختن خدای معبد و به خاطر محبتی که به کاهن معبد دارد، خواهر کوچکم را قربانی کند لطفا خواهر بی گناهم را نجات دهید.

مرد حکیم بلادرنگ آماده شد و به سراغ زن رفت و با حیرت دید که زن دست و پای دختر خردسالش را بسته و در مقابل در معبد قصد دارد با چاقو سر دختر را ببرد. جمعیت زیادی زن روستائی را دوره کرده بودند و کاهن معبد نیز با غرور و خونسردی روی سنگ بزرگی کنار در معبد نشسته و شاهد ماجرا بود. مرد به سوی زن شتافت و دید زن که به شدت دخترش را دوست داشت، چندین بار او را درآغوش می گیرد و می بوسد، اما در عین حال می خواهد کودکش را سر ببرد ، تا بت بزرگ معبد او را ببخشد و برکت و فراوانی را به زندگی او ارزانی دارد.

حکیم  از زن پرسید که چرا دخترش را قربانی می کند؟ و زن چنین پاسخ داد :

- کاهن معبد گفته که باید عزیزترین پاره وجودت را قربانی کنی، تا بت اعظم تو را ببخشد و به زندگی ات برکت جاودانه ارزانی دارد.

مرد دانا تبسمی کرد و گفت :

- اما این دختر که عزیزترین بخش وجود تو نیست. چون تصمیم به هلاکش گرفته ای! عزیزترین بخش زندگی تو همین کاهن معبد است که به خاطر حرف او تصمیم گرفته ای دختر نازنین ات را بکشی. بت بزرگ که نادان نیست. او به تو گفته باید عزیزترین بخش زندگی ات را قربانی کنی و اگر تو اشتباهی به جای کاهن ، دخترت را قربانی کنی هیچ اتفاقی نمی افتد و شاید بلا و بدبختی هم گریبانت را بگیرد!

زن درمانده و پریشان کمی مکث کرد. دست و پای دخترک را باز کرد. او را در آغوش گرفت و درحالی که چاقو را محکم در دست گرفته بود ،  به سمت پلکان سنگی معبد دوید ؛ اما هیچ اثری از کاهن معبد نبود !

می گویند از آن روز به بعد ، دیگر کسی کاهن معبد را در آن اطراف ندید.

پیام این روایت آن که : هیچ چیز ویرانگرتر از این نیست كه متوجه شوی، كسی كه به او اعتماد داری عمری فریبت داده است.

یادمان باشد که در جهان تنها یک فضیلت وجود دارد و آن آگاهی‌ است

وتنها یک گناه هست که رنج اور است و آن ناآگاهی  است.



تاريخ : سه شنبه 10 بهمن1391 | | نویسنده : محسن |

شگرف است آدمی

گاهی اوقات یک تصویر ، آن قدر گویا و در عین حال پرمعنا است که بهتر است هیچ در باره آن گفته نشود!

شما مختار هستید هر تعبیر و برداشتی که می خواهید از این تصویر داشته باشید.




تاريخ : شنبه 7 بهمن1391 | | نویسنده : محسن |

3 چیز حیاتی

دانایان تاریخ معرفت و رازگشایان دنیای صداقت گفته اند :

سه چیز را با احتیاط بردار:

قدم، قلم، قسم !

سه چیز را پاک نگه دار :

جسم ، لباس، خیال

از سه چیز کار بگیر:

عقل، همت، صبر!

از سه چیز خود را دور نگه دار:

افسوس، فریاد، نفرین!

سه چیز را آلوده نکن:

قلب، زبان، چشم!

اما سه چیز را هیچگاه فراموش نکن:

خدا، مرگ و دوست !



تاريخ : پنجشنبه 5 بهمن1391 | | نویسنده : محسن |

متون اولیه در یکجا

برای دانلود تعدادی از منابع تاریخی دست اول

همچون تاریخ طبری ، فتوح البلدان ، تاریخ گزیده ، الکامل فی التاریخ و..

با داشتن فیلترشکن به این پایگاه مراجعه کنید:

javidiran.wordpress.com



تاريخ : سه شنبه 3 بهمن1391 | | نویسنده : محسن |

ریشه را بنگر

این حکایت را در جائی خواندم و لذت بردم . کمی هم اندیشه، چاشنی قضیه کردم تا به این جا برسم که بد نیست دیگران (چه مرد و چه زن ) بدانند و درنگی داشته باشند. خاصه این روزها که عیار عاشقی و وابستگی شده : نگاه و نظر ....

توی میل فرو رفته بودم و به یکی از مجلات مُدی که زنم همیشه می خرد نگاه می کردم. چه مانکن هائی، چقدر زیبا، چقدر شکیل و تمنا برانگیز. زنم داشت به گلدان شمعدانی که همیشه گوشه اتاق است ور می رفت. شاخه های اضافی را می گرفت و برگ های خشک شده را جدا می کرد. از دیدن اندام گرد و قلنبه اش لبخندی گوشه لبم پیدا شد. از مقایسه او با دخترهای توی مجله خنده ام گرفته بود.

همسرم آن چنان سریع برگشت و نگاهم کرد که فرصت نکردم لبخندم را جمع و جور کنم. گلدان شمعدانی را برداشت و روبروی من ایستاد و گفت: 

نگاه کن! این گل ها هیچ شکل رزهای تازه ای نیستند که دیروز خریده ام. من عاشق عطر و بوی رز هستم. جوان، نورسته، خوشبو و با طراوت. گل های شمعدانی هرگز به زیبائی و شادابی آنها نیستند، اما می دانی تفاوتشان چیست؟

بعد، بدون این که منتظر پاسخم باشد اشاره ای به خاک گلدان کرد و گفت:

اینجا ! تفاوت اینجاست. در ریشه هائی که توی خاک اند. رزها دو روزی به اتاق صفا می دهند و بعد پژمرده می شوند، ولی این شمعدانی ها، ریشه در خاک دارند و به این زودی ها از بین نمی روند. سعی می کنند همیشه صفابخش اتاقمان باشند.

چرخی زد و روی یک صندلی راحتی نشست و کتاب مورد علاقه اش را به دست گرفت.

کنارش رفتم و گونه اش را بوسیدم. این لذت بخش ترین بوسه ای بود که بر گونه یک گل شمعدانی زدم.

( به نقل از کتاب « یادداشت های بی تاریخ» از صدرالدین الهی در نشریه کیهان لندن)



تاريخ : یکشنبه 1 بهمن1391 | | نویسنده : محسن |

30 سال گذشت

این چند سطر را به یادبود سی امین سال تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود می نویسم. تا یادم باشد روزهائی را که در این موسسه حضور داشتم . آشنائی ها و برخوردها و رخدادهائی را که شاهد بودم ، چون سریالی دنباله دار در ذهن پرورانده ام و ثبت کرده ام. برخی از خاطرات را در دفتری ضبط کرده ام تا روزگاری زمانه مجالم دهد و آنها را در چشم دیگران آورم و بعضی دیگر را هم از بخش تاریخ شفاهی خاطره ام به صفحه سپید کاغذ انتقال دهم. دوست داشتم اسامی کسانی هم که با یادآوری آن سالها ،  تصویرشان را به ذهن می آورم ، به نام یاد می کردم. اما صلاح ندانستم که زشت و زیبای دیگران را برملا سازم.

در یک نگاه کلی و گذرا ، روزهای خاطره انگیز کار در واحد شاهرود ، صرف نظر از همه سختیها و شادکامیهایش، روزگار غریبی بود. برای من که غریب بودم در آن شهر کوچک و آرام (که ساکنانش به سختی می توانستند دیگران را پذیره شوند ) . می گویند خاک سکونتگاه باید چسبنده باشد تا تو را اسکان و آرامش دهد. شاهرود با همه جاذبه هایش(آب و هوای مناسب- موقعیت مساعد ارتباطی-جو مساعد فرهنگی و اجتماعی و...) خاکی دارد نه چسبناک و نه رماننده. مسافر باید حس کند که شهر و مردمانش او را پذیرا هستند. و این به رفتار او بستگی دارد. تا زمانی که خودت را مسافر حس کنی ، رفتارت هم  برای مردمان غریب است و نتیجه آن که...



تاريخ : شنبه 30 دی1391 | | نویسنده : محسن |

زبان دکترا

 برای علاقمندان به تست زنی و شرکت در امتحان دکترا ،

سوالات زبان آزمون دکترای رشته تاریخ در سال 1391 را گذاشته ام . دانلود کنید و خود را بیازمائید!

http://8pic.ir/images/5nfrjskh01n3uoc2jvu.pdf



تاريخ : دوشنبه 25 دی1391 | | نویسنده : محسن |

استاد نوا

چند روز پیش مطلبی خواندم در باره یک همشهری. کسی که نام ، سیما و نوای ماندگارش برای همه ما اشنا است. تصویر او را می گذارم تا زمانی به خاطر همشهریگری ، هم وطنی و همنوائی با او مطلبی در باره اش بنگارم. گرچه خودش از تعریف و توصیف رضایتمند نیست!



تاريخ : چهارشنبه 20 دی1391 | | نویسنده : محسن |

تذکاریه

از این که این همه توضیح می دم شرمسارم. اما چه کنم که دوستان خواننده سوال پیچم کرده اند.

1- در باره پایان نامه چه قبل و چه بعد از شروع و حتی تا فیها خالدون آن من در این وبلاگ مطلب گذارده ام. اگر سوالی هم استثنا پیش آمد برایم ایمل کنید و در قسمت نظرات نگذارید.

2- در قسمت نظر بدهید لطفا در باره مطلبی که گذاشته شده است ، نقد و نظر خودتان را فقط بنویسید و نه چیز دیگر و یا درخواست شخصی خودتان را که نمیتوانم در مطلب گذاشته شده ، دستکاری کنم مگر اصلاح اغلاط تایپی و یا محتوائی که حق مسلم من است!

کامیاب باشید



تاريخ : جمعه 15 دی1391 | | نویسنده : محسن |

هیچ وقت

هیچ وقت این دو جمله رو نگو :

- ازت متنفرم

- دیگه نمیخوام ببینمت

هیچ وقت با این دو نفر هم کلام نشو :

- از خود متشکر

- وراج

هیچ وقت دل این دو نفر رو نشکن :
- پدر و مادر

- معلم

هیچ وقت این دو تا کلمه را نگو :
- نمی توانم

- بد شانسم

هیچ وقت این دو تا کار را نکن :

- دروغ

- غیبت

هیچ وقت این دو تا جمله را باور نکن :
- آرامش در تفریحات است

- امنیت دور از خانه وجود دارد

همیشه این دو تا جمله را به خاطر بسپار :

- آرامش با یاد خدا ممکن است

- دعای پدر و مادر موجب خیر است

همیشه دو تا چیز را به یاد بیار :
- دوستان واقعی

- خاطرات خوب زندگی

همیشه به این دو نفر گوش کن :
- فرد با تجربه

- استاد خوب

همیشه به دو تا چیز دل ببند :
- صداقت

- صیمیت

همیشه یادت باشد دنیا دو روز دارد  :

- روز خوشیها

- روز سختیها



تاريخ : یکشنبه 10 دی1391 | | نویسنده : محسن |

منابع آزمونی

برای آن دسته از فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد تاریخ که مایل هستند در دانشگاه تدریس کنند ، درسی به نام تاریخ و تمدن اسلامی وجود دارد که هر دانشگاهی ملزم به ارائه آن برای همه دانشجویان کلیه رشته ها  است و لذا  در این زمینه به مدرس تاریخ نیاز دارند. اما داوطلبان برای کسب مجوز لازم از معاونت امور اساتید دفتر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها ، باید در امتحان این درس شرکت کنند . گرچه توضیحات تکمیلی در پایگاه asatid.org وجود دارد؛ اما منابع امتحان تاریخ و تمدن اسلامی را در اینجا معرفی می کنم.

الف منابع آزمون تخصصی : 

- تاریخ سیاسی اسلام : رسول جعفریان، ج1 ، انتشارات وزارت ارشاد اسلامی

- حیات فکری و سیاسی امام شیعه : رسول جعفریان، انتشارات علم

- تاریخ اسلام از منظر قران: یعقوب جعفری،  انتشارات نهاد نمایندگی رهبری

- امامت پژوهی : محمود فاضل یزدی مطلق ، انتشارات دانشگاه علوم رضوی

- فرهنگ و تمدن اسلامی : علی اکبر ولایتی ، انتشارات معارف  

ب- منابع آزمون عمومی

- آموزش عقاید : محمدتقی مصباح یزدی

- ولایت فقیه ، ولایت فقاهت و عدالت : عبدالله جوادی آملی

- آموزش فقه : محمدحسین فلاح زاده ،

- ادعیه 1 تا 4 صحیفه سجادیه

- سوره های کهف  و نور  با ترجمه مکارم شیرازی

--------- البته در باره تهیه رایگان یا پولی برخی از این منابع امتحانی ، اطلاعات لازم در پایگاه معاونت امور اساتید درج شده است.



تاريخ : سه شنبه 5 دی1391 | | نویسنده : محسن |

زمستان

امروز نخستین روز ظهور سال و سرآغاز زمستان زیبا است. گرچه زم +ستان یعنی سرد سرای(در مقابل تف+ ستان یا گرم سرای) اما نباید فراموش کرد که نخستین آشنائی انسان و به ویژه آریائی های نژاده با زمستان بود که در موسم آن آتش این نعمت خدادادی را کشف کردند و از آن زمان، آبی و سرخ رنگ زندگی و سرزندگی شد!
به مناسبت برآمدن موسم جشنهای باستانی و سپیدگونه شدن طبیعت الهی هم نوا با شادروان اخوان ثالث همشهری دانا و خوبم می سرایم:

سلامت را نمی خواهند پاسخ گفت

سرها در گریبان است.

کسی سربر نیارد کرد پاسخ گفتن و دیدار یاران را

نگه جز پیش پا را دید نتواند

که ره تاریک و لغزان است

وگر دست محبت سوی کس یازی

به اکراه آورد دست از بغل بیرون

که سرما سخت سوزان است

نفس کز گرمگاه سینه می آید برون ابری شود تاریک

چو دیوار ایستد در پیش چشمانت

نفس کاین است پس دیگر چه داری چشم

زچشم دوستان دور یا نزدیک

مسیحای جوان مرد من ای ترسای پیر پیرهن چرکین

هوا بس ناحوانمردانه سرد است...آی...

دمت گرم و سرت خوش باد

سلامم را تو پاسخ گوی در بگشای!

منم من میهمان هر شبت لولی وش مغموم

منم من سنگ تیپا خورده رنجور 

منم دشنام پست آفرینش نغمه ناجور

نه از رومم نه از زنگم همان بیرنگ بیرنگم

بیا بگشای در بگشای دلتنگم

حریفا میزبانا میهمان سال و ماهت پشت در چون موج می لرزد

تگرگی نیست مرگی نیست

صدایی گر شنیدی صحبت سرما و دندان است

من امشب آمدستم وام بگذارم

حسابت را کنار جام بگذارم

چه می گویی که بیگه شد سحر شد بامداد آمد

فریبت می دهد برآسمان این سرخی بعد از سحرگه نیست

حریفا! گوش سرما برده است این یادگار سیلی سرد زمستان است

و قندیل سپهر تنگ میدان مرده یا زنده

به تابوت ستبر ظلمت نه توی مرگ اندود پنهان است

حریفا! رو چراغ باده را بفروز شب با روز یکسان است

سلامت را نمی خواهند پاسخ گفت

هوا دلگیر درها بسته سرها در گریبان دستها پنهان

نفس ها ابر دل ها خسته و غمگین

درختان اسکلت های بلور آجین

زمین دلمرده سقف آسمان کوتاه

غبار آلوده مهروماه

زمستان است.....



تاريخ : جمعه 1 دی1391 | | نویسنده : محسن |

آغاز فترتی دوباره

ضمن تبریک زاد روز سال جدید در این شب یلدا یا ولادت موسم آتی ، به آگاهی دوستان خودم می رساند که در دو ماه پیش رو ، مطالب این وبلاگ به صورت هفتگی و هر پنج روز یک بار منتشر می گردد. هر چه نباشد، ایام تعطیلات میان ترم است و وقت استراحت من و شما. می فهمید که ؟

پس تا دیدارهای هفتگی دی

خدانگهدار



تاريخ : پنجشنبه 30 آذر1391 | | نویسنده : محسن |

ناشناخته های گردشگری

همه ی ما می دانیم که ایران عزیز جاذبه های گردشگری بسیار دارد . اما جالب است بدانیم که هنوز دائره المعارفی در این خصوص تدوین نشده که بر اساس آن، دفترها و بروشورهای راهنمای گردشگران تهیه و در اختیار مسافران قرار گیرد تا در ایامی که گذارشان به شهری یا روستائی افتاد، نگاهشان را دقیقتر متوجه اطراف کند!

در مسیر گردش بود که به شهرستان قائمشهر در مازندران گذارم افتاد. خواستم بدانم این شهر چه در چنته دارد. علی آباد یا شاهی و امروزه قائم شهر ، به ظاهر شهرستانی است جدیدالتاسیس و نوبنیاد که از دیدگاه مسافران و عابران جاده های شمال، فقط به جنگل و دریا نزدیک است. در حالی که چنین نیست.  نه تنها به دریا و جنگل تکیه نداده است که حتی ظاهراً اجازه نمی دهد مسافران از بلوراهای داخلی اش بگذرند و با نگاه اول (همچون غالب مسافران) قضاوتی نسبت به شهر داشته باشند) . با این همه ، قائمشهر تعدادی اثر مذهبی و تاریخی دارد که حتی شاید خود اهالی شهر هم از آن اطلاع چندانی ندارند: توجه بفرمائید:

- امام زاده سید ابوصالح در روستای مله ، که کتیبه سر در مسجد آن دارای تاریخ 114 قمری است.

- امام زاده عباس رضا در روستای کوتنا ، که صندوق چوبی آن 931 ق را نشان داده است.

- امام زاده موسی در روستای وسطی کلا ، تاریخ ساخت بنا 1086 ق گفته می شود.

- امام زاده سید زرین نوا  در روستای چمازکتی ، تاریخ ساخت صندوق چوبی آن 855 ق  می باشد.

- بقعه درویش داود  در روستای آهنگرکلای بیشه سر ، کتیبه روی بقعه تاریخ وقف را 991 ق بیان می دارد.

- بقعه درویش موسی بن احمد  در منطقه جمنان و فولاد محله ، تاریخ ساخت صندوق 847 ق را نشان می دهد

- امام زاده سید نظام الدین جمنان که مورخ مشهور میر ظهیر الدین مرعشی در سال  892 ق آن را زیارت کرده است.

- امام زاده یوسف الرضا در جنب بیمارستان رازی که بارگاه آن در دوره پهلوی اول تخریب شد.

- امام زاده محمد ابتدای جاده کیاکلا به سمت دریا و در شمال قائمشهر

- آرامگاه شیخ طبرسی  از علمای بزرگ شیعه سده 5 ق ، در روستای شیخ گلی

 --- و اما آثار اکوتوریستی یا جاذبه های گردشگری طبیعی قائم شهر نیز کم نیستند :

- پارک جنگلی تلار در سمت بابل و ابتدای جاده فرعی معروف به جاده نظامی

- چشمه هزارون در روستای واسکس در کیلومتر چهار از  جاده شیرگاه- تهران

- منطقه گردشگری در روستای پایین لموک ، ابتدای جاده ساری به قائم شهر

- دریاچه طبیعی و پارک جنگلی سراج با کمپ مسافر در ابتدای جاده قدیم قائمشهر به بابل

و تعدادی دیگر از مناطق خوش آب و هوا و مساعد اقامت و توقف که بد نیست در گذار به این شهر آنها را ببینید.



تاريخ : چهارشنبه 29 آذر1391 | | نویسنده : محسن |

مآخذ عمومی تاریخی

شماری از دانشجویان تاریخ هستند که در تحقیقات یا پایان نامه تحصیلی خود از مآخذی استفاده می کنند که مورد ایراد و نقد استادان تاریخ قرار می گیرد. یعنی تحقیقات و کتابهائی که تاریخ ایران را به صورت عمومی ، کلی و جامع از ابتدا تا زمان مولف در بر دارند.  مثل : تاریخ جامع ایران؛ تاریخ کامل ایران ، تاریخ ایران از فلان تا فلان، چند هزار سال تاریخ ایران و ..   

به طور کلی باید بگویم که این دست کتابها برای خواننده عام و یا اطلاعات عمومی همگان نوشته می شوند و برای محققی که موضوعی خاص و جزئی را در دست بررسی دارد، بی فایده و غیر لازم  هستند. اما با همه این ها ، چند نمونه از این کتابها را می شود استفاده کرد. آن هم با نظر استاد و در مواقعی که می خواهیم اشاره به مقطعی از تاریخ داشته باشیم و خواننده را به مطالعه ارجاع دهیم. چیزی در حد استفاده از کتابهای مرجع و برای تذکار و اطلاعات عمومی. همین و بس

- تاریخ ایران از آغاز تا پایان سده هیجدهم : نینا پیگولسکایا و دیگران ، ترجمه کریم کشاورز [ دارای اطلاعاتی که به سختی می توان از منابع درآورد]

- تاریخ تحولات جامعه ایرانی بعد از اسلام : غلامرضا سلیم [بیشتر بر مسائل اجتماعی و تحلیل شخصی استوار است تا نقل سالشمار وقایع]

- تاریخ ایران از آغاز تا امروز : گرانتوفسکی و دیگران ، ترجمه کیخسرو کشاورزی [برای فهم جنبه مغفول علل حوادث، خاصه از منظر اقتصادی مفید است ]

- تاریخ ایران زمین  از باستان تا عصر حاضر : محمد جواد مشکور [عنوان بندیهای خوب دارد و مختصر و مفید ارائه اطلاعات می کند  ]

- دوره مفصل تاریخ ایران : حسن پیرنیا و عباس اقبال، بکوشش دبیرسیاقی [چون دو  متخصص تاریخ متدیک آن را نوشته اند، قبال تامل است]

- مروری کوتاه بر تاریخ ایران : رضا شعبانی [عنوانش کوتاه است اما بر شیوه همان کتاب پیشین، تاریخنگاری متدیک و روایت نگر نموده است]

- روزگاران ایران : عبدالحسین زرین کوب [کاری است نسبتا ارزنده که در لابلای آن، می توان تحلیلهای شخصی آن مرحوم را هم دید]

- تاریخ ایران از اسلام تا سقوط بغداد : اکرم بهرامی [چون از نخستین دست کتابهای مرجع برای آشنائی با ادوار تاریخ ایران است، اسمش را می آاورم]

- تاریخ اجتماعی ایران : مرتضی راوندی [از داخل 7 جلد این کتاب ، بخشهائی که ارجاع دارد ، قابل استفاده هستند و بقیه ، زیاده گوئی است]

. سایر کتابهائی از این دست را نمی توانم اسم ببرم چون تبلیغ می شود و آنها ارزش چنین تبلیغی ندارند.



تاريخ : سه شنبه 28 آذر1391 | | نویسنده : محسن |

از بردگی تا صدارت

ابراهیم پاشا ، دومین صدراعظم دهمین پادشاه عثمانی یعنی سلطان سليمان‌ اول که به‌ ابراهيم‌ پاشاي‌ مقبول‌، مقتول و فرنگى‌ معروف بوده  و از سال 929 تا رمضان 942 مدت 13 سال نخست وزیر بوده است او در پارگه از توابع‌ استان‌ يانيه‌ در ناحیه اپير آلبانى‌ زاده‌ شد. پدرش‌ يونس‌دريانورد بود . در كودكى‌، دزدان‌ دريايى‌ ابراهيم‌ را اسير كرده‌، در شهر مغنيسا به‌ بيوه‌ زنى‌ ترك‌ فروختند. اين‌ زن‌ به‌ تربيتش‌ همت‌ گماشت‌ و او را دانش‌ و هنر موسيقى‌ بياموخت‌. سلطان‌ سليمان‌ كه‌ در ايام‌ وليعهدي‌ در مغنيسا مى‌زيست‌، هنگام‌ گردش‌ در شهر صداي‌ ساز او را شنيد و چنان‌ شيفته اش‌ گرديد كه‌ به‌ رغم‌ ميل‌ صاحبش‌ او را خريد و در دفتر ويژة خود به‌ كار گمارد. ابراهيم‌ با ذكاوت‌ و لياقت‌ فوق‌العاده‌اش‌ توجه‌ و علاقة سليمان‌ را به‌ خود جلب‌ كرد و از چنان‌ محبوبيتى‌ برخوردار شد كه‌ سليمان‌ دوري‌ او را حتى‌ براي‌ مدتى‌ كم‌ تحمل‌ نمى‌كرد .لذا پس‌ از چندي‌ ابتدا مقام‌ طوغانچى یا شكاربان‌ و آنگاه‌ مقام‌ اتاق‌داري‌ خاص‌‌ را بر عهده‌ گرفت‌. بعد از بر تخت‌ نشستن‌ سليمان‌، ابراهيم‌ در همان‌ مقام‌ اتاق‌داري‌ خاص‌ به‌ خدمت‌ مشغول‌ شد. علاقة سلطان‌ به‌ او چنان بود که طى‌ فرمانى‌ در 13 شعبان‌ 929ق‌/26 ژوئن‌ 1523م‌ مهر صدارت‌ عظمى‌ را به‌ ابراهيم‌ پاشا داد و این پيشرفت‌ كه‌ برخلاف‌ عرف‌ معمول‌ در خاندان‌ عثمانى‌ انجام‌ يافته‌ بود، موجب‌ شگفتى‌ و حسد درباريان‌ شد . در نتیجه ، احمد پاشا وزير ثانى‌ مخالفت‌ آغاز كرد و خواستار حكومت‌ مصر شد. امّا در مصر علم‌ طغيان‌ برافراشت‌ تا به دست ابراهیم پاشا کشته شد. پس‌ از اين‌ موفقيت‌، ابراهيم‌ پاشا در 930ق‌/1524م‌ طى‌ مراسم‌ باشكوهى‌ ازدواج‌ كرد. به اعتقاد یکی از مورخان معاصر ترك‌، ابراهيم‌ پاشا داماد خانوادة سلطنتی نبود و نام همسرش محسنه بود، نه خدیجه

در جریان لشکرکشی سلیمان به مجارستان ، ابراهیم پاشا به عنوان جلودار سپاه عثمانی به سوی بلگراد حرکت کرد. اما در اینجا نزدیک بود گرفتار آید که با حملۀ خسروپاشا و بالی‌بیگ ، از مهلکه نجات یافت . کمی بعد او به فرونشاندن فتنۀ گران آناتولی مأمور شد. در سال 939 قمری امیرالامرای آذربایجان به دربار عثمانی پناهنده شد و باتوجه به لشکرکشی شاه تهماسب به هرات و دوری وی از پایتخت، سلطان عثمانی را تشویق کرد به ایران حمله برد. ابراهیم پاشا با عنوان «سرعسکر» فرمان یافت که به ایران برود. وی، در اوایل رَبیع‌الآخر 940ق/اکتبر 1533م عازم ایران گردید. سپس از حلب به سوی آذربایجان حرکت کرد و قلعه‌های اَرجیش، عادلجواز و اخلاط را تسخیر نمود. گرچه تبریز را هم فتح کرد اما وقتی خبر رسید که شاه تهماسب به عزم پایتخت و مقابله با دشمن حرکت کرده است،  ابراهیم پاشا از سلطان سلیمان خواست که به ایران بیاید و هدایت سپاه را شخصاً بر عهده گیرد. سپاه عثمانی ابتدا موفق شد تا ایرانیان را شکست دهد تا حدود زنجان پیش تازد، اما بارش برف سنگین و سرمای شدید ابراهیم پاشا و سلطان سلیمان را از ادامۀ عملیات بازداشت و آن دو، ناگزیر از راه ابهر، درگزین، همدان و قصر شیرین به بغداد رفتند . در همین ایام اقامت در بغداد بود که اسکندر چلبی دفتردار از همراهان ابراهیم پاشا به تحریک وی به دستور سلطان کشته شد. با همه اینها ، موفقیتهای ابراهیم پارگائی باعث شد تا وی که 13 سال و اندی با قدرت تمام کشور را اداره کرده بود ، دچار غرور شود . به‌طوری که خود را همطراز سلطان می‌دانست و از عناوین خاص سلطنت استفاده می‌کرد. وی به فرستادگان اروپائی چنین ‌گفت: این دولت بزرگ را من اداره می‌کنم، زیرا تمام قدرت در دست من است. من ایالتها را تقسیم می‌کنم، مأموریتها را من می‌دهم. پادشاه بزرگ بدون تصویب من کاری انجام نمی‌دهد، زیرا که جنگ، صلح، ثروت و قدرت دردست من است...همین امر عامل سقوطش گردید. سلطان سلیمان که از قدرت او بیمناک شده بود، برای عزل وی در پی بهانه شد. لذا لشکرکشی بی‌حاصل به ایران، اعمال خلاف قانون، بی‌احترامی به مقدسات در برخی مواقع، نقش وی در اعدام اسکندر چلبی و.. ، سوءظن پادشاه را نسبت به وی افزایش داد تا سرانجام وقتی در شب 21 رمضان 942ق/15 مارس 1536م به روال معمول برای صرف طعام در دربار ماند و همانجا نیز به استراحت پرداخت، سحرگاه او را در بسترش مرده یافتند. جنازۀ او در زاویۀ جان فدا واقع در محلۀ غلطه (گالاتا) به خاک سپرده شد

ابراهیم پاشا گذشته از سیاستمداری، مردی ادب‌دوست و شاعرپرور نیز بوده است. گرچه شاعر نامداری به نام فغانی به مناسبت هجو او کشته شد، اما شاعرانی مانند امینی، خیالی و.. مورد حمایت او بودند. از ابراهیم پاشا آثار تاریخی و خیریۀ زیادی باقی مانده است که دو مسجد به نامهای سلطان سلیمان و ابراهیم پاشا در جزیرۀ رودس ، ساختمان دیوان ، مسجد یاغ قپان، تکیه‌ای در نزدیکی مسجد «قوم قاپی» که زنش محسنه خاتون به نام او ساخته، مسجد، دارالحدیث، حمام و شیرآب برای استفادۀ مردم در شهرهای مکه، سلانیک، هزارگراد و قَوَله و کاخ مشهورش در میدان اسب‌دوانی در استانبول از آن جمله است

تلخیص از دائره المعارف بزرگ اسلامی ، ج 2، مقاله علیرضا دیانت



تاريخ : دوشنبه 27 آذر1391 | | نویسنده : محسن |

خودکفائی مردمی

این خلاصه مقاله ائی است از توماس فریدمن در مجله نیویورک تایمز که سرشار از حکمت و اندرز است. بخوان و داوری کن :

- گاه و بي‌گاه از من مي‌پرسند: « به جز كشور خودت ‌به كدام كشور ديگر علاقه داري؟» هميشه يك جواب داشته‌ام: تايوان. مردم مي‌پرسند «تايوان؟ چرا تايوان؟» جواب خيلي ساده است. چون تايوان کشوری صخره‌اي و لم‌ يزرع در دريايي پر از امواج توفاني و بدون منابع طبيعي براي زندگي كردن است. حتي براي ساخت و ساز بايد از چين ، شن و ماسه وارد كند و با وجود همه اينها چهارمين ذخاير كلان مالي دنيا را در اختيار دارد. زيرا به جاي كندن زمين و استخراج هر آنچه كه بالا مي‌آيد، ‌تايوان ذهن و افكار 23ميليون تايواني را مي‌كاود‌، استعدادشان را، انرژي‌‌شان را و ذكاوت شان را. چه زن و چه مرد.

هميشه به دوستانم در تايوان مي‌گويم:‌ شما خوشبخت‌ترين مردم دنيا هستيد، ‌نه نفت داريد،‌ نه سنگ‌آهن، نه جنگل، ‌نه الماس،‌ نه طلا، ‌فقط مقدار كمي ذخاير ذغال سنگ و گاز طبيعي ‌و به خاطر همين هم است كه فرهنگ تقويت مهارت‌هايتان را توسعه داده‌ايد؛ كاري كه امروزه ثابت شده با ارزش ترين و تنها منبع تجديدپذير واقعي در جهان است. گرچه اين برداشت شهودي من بوده ؛ اما دلايلي دیگر نیز دارم كه اين موضوع را ثابت مي‌كند.

در یک تحقیق از سوي «سازمان همكاري اقتصادي و توسعه» ، رابطه بين عملكرد افراد در تست‌هايي به نام « برنامه بين‌المللي ارزيابي دانش‌آموزان» یا PISA (كه هر دو سال مهارت‌هاي رياضي، علوم و درك خواندن افراد 15 سال را در 65 كشور امتحان مي‌كند) و درآمد كلي منابع طبيعي به عنوان G.D.P يا توليد ناخالص داخلي را براي هر كشور شركت كننده مورد بررسي قرار گرفته است. مثل این که بگوئیم‌ رياضي دانش آموزان هر کشور در مقايسه با مقدار نفتي كه کشورشان استخراج مي‌كنند، چقدر خوب است؟ نتايج نشان داد كه رابطه‌اي فوق‌العاده منفي بين پولي كه كشورها از منابع طبيعي خود به دست مي‌آورند و دانش و مهارت‌هايي كه جمعيت دبيرستاني‌شان دارند،‌ وجود دارد. ‌ در آخرين نتايج PISA معلوم شد كه دانش‌آموزان كشورهاي سنگاپور،‌ فنلاند ،‌كره جنوبي،‌ ژاپن با وجود بهره اندك از منابع طبيعي، نمرات PISA بالايي دارند. در حالي كه دانش آموزان قطر ، قزاقستان، عربستان و.. با وجود دارا بودن بيشترين مقدار درآمد نفتي، كمترين نمرات را به دست آوردند.

اين نتايج به ما مي‌گويد كه اگر واقعا مي‌خواهيد بدانيد كه يك كشور در قرن 21 چگونه عمل خواهد كرد،‌ منابع و معدن‌هاي طلاي آن را به حساب نياوريد،‌ بلكه بايد معلمین و استادان تاثيرگذارش و  ‌والدين آگاه و دانش‌آموزان متعهدش را مد نظر قرار دهيد. بر اساس تئوری اقتصاددانان با نام «بيماري هلندي» كشوري که متكي به صادرات منابع طبيعي خود باشد ، ارزش پول رايج آن به شدت بالا رفته و در نتيجه توليد داخلي آن به دليل وجود سيلي از واردات نابود مي‌شود. در كشورهايي با منابع طبيعي اندك ، تحصيلات،‌ نتايج و شان بالاتري دارد؛ زيرا عموم مردم فهميده‌اند كه كشور بايد با دانش و مهارت مردمش به پيش رود و اين موضوع با كيفيت تحصيلات و سيستم آموزشي مرتبط است. وقتی والدين و مسئولین مي‌دانند كه اين مهارت‌ها و توانايي‌هاي بچه‌ها است كه شانس‌ آنها را رقم مي‌زنند ، بنابر اين فرهنگ و سيستم آموزش كاملي را بنا مي‌نهند.

پس به عبارت بهتر: ‌چيزي كه شما را همواره به سمت جلو مي‌راند و باعث پيشرفت شما مي‌شود، چيزي است كه خودتان آن را ساخته‌ايد.



تاريخ : یکشنبه 26 آذر1391 | | نویسنده : محسن |

نوعی از مناسبات عهد ساساسی

این هم مقاله ائی جالب با نام روابط ج ن س ی در متون ساسانی . نگید در بار عهد قدیم  نمی شه کار کرد :


http://irannameh.org/index.php/journal/article/view/1914



تاريخ : شنبه 25 آذر1391 | | نویسنده : محسن |

شاه مزار

این تندیس خوابیده شاه معروف تاریخ ایران ناصر الدین شاه قاجار است که قرار بود بر روی مقبره وی در ری نصب شود که نشد و در کاخ موزه گلستان گذاشته شد.

حتی این روکش مرمری سنگ قبر شاه هم برای خودش داستان دارد چه رسد به پنجاه سال تاریخ سلطنتش . پس چطور می شود تاریخ شاهان را نخواند و رد پای انها را در کتابها زدود ؟ 



تاريخ : جمعه 24 آذر1391 | | نویسنده : محسن |

این چند نفر

شخصیتهای بسیار زیادی در تاریخ ایران و خاصه دوره معاصر وجود دارند که در باره ویژگی شخصیتی آنها می توان تحقیق کرد و نوعی مطالعه روان شناختی با استفاده از داده های تاریخی و استنباطهای شخصی و مطالعات علوم تربیتی در باره این دست از افراد سیاسی نمود. کاری که به نظرم خالی از لطف نیست. گرچه در ایران از روش تحقیقات  Psyco-historic ندرتاً استفاده می شود، اما کنکاش در باره این شخصیتهای چند وجهی می تواند سرآغاز چنین مطالعات نوینی باشد.  

- منوچهر خان معتمدالدوله ، والی گرجی تبار ایالات مرکزی ایران در عصر قاجار و حامی علی محمد باب !!

- عبدالمجید میرزا عین الدوله ، نوه فتحعلی شاه ، صدراعظم طاغوتی قبل از انقلاب مشروطه و صدراعظم نظام انقلابی مشروطه !!

- فتحعلی خان صاحب دیوان ، نوه حاج ابراهیم کلانتر و داماد شاه و متولی استانقدس، رابط آقاخان نوری بر ضد امیر کبیر و خائن به خود نوری!!

- سعید خان موتمن الملک انصاری،  کاتب اسرار امیر کبیر ، وزیر شوت ! امور خارجه  و متولی آستان قدس رضوی

- کامران میرزا نایب السلطنه ، فرزند ناصرالدین شاه و حاکم چندین ایالت و صاحب منصب تقریباً مادام العمر وزارت جنگ!

- عبدالحسین میرزا فرمانفرما ، صندوقدار مظفرالدین میرزا ولیعهد و دارنده چند مقام ولایتی و وزارتی و خریدار مقام صدارت !

+ و  بسیار دیگر هم بوده اند که خوشبختانه دانشجویان کارشناسی ارشد تاریخ ، آنها را برای موضوع پایان نامه خود شکار کرده اند!



تاريخ : پنجشنبه 23 آذر1391 | | نویسنده : محسن |

در باب اندیشه سیاسی

اینها فقط چند تا کتاب نمونه است که برای درک مفاهیم سیاسی خواندنشان توصیه شده است. اما این رشته سر دراز دارد.!

نراقي‌، احسان‌. علوم‌ اجتماعي‌ و سير تكويني‌ آن‌، ي‌نا (چاپخانه‌ پارس‌)، 1347.

جونز، و. ت‌. خداوندان‌ انديشه‌ سياسي‌، ترجمه‌ علي‌ رامين‌،  اميركبير، 1362.
روسو، پير. تاريخ‌ علوم‌، ترجمه‌ حسن‌ صفاري‌، ، اميركبير، 1358.
بارنز و بكر. تاريخ‌ انديشه‌ اجتماعي‌. ترجمه‌ جواد يوسفيان‌ و علي‌اصغر مجيدي‌،كتابهاي‌ جيبي‌، 1358.
فروند، ژولين‌. آراء و نظريه‌ها در علوم‌ انساني‌، ترجمه‌ علي‌محمد كاردان‌، مركز نشر دانشگاهي‌، 1362.
خراساني‌، شرف‌الدين‌. جهان‌ و انسان‌ در فلسفه‌، دانشگاه‌ ملي‌، 1357.
ژيلسون‌، اتين‌. نقد تفكر فلسفي‌ غرب‌، ترجمه‌ احمد احمدي‌،حكمت‌، 1357.
ورنر، شارل‌. سير حكمت‌ در يونان‌، ترجمه‌ بزرگ‌ نادرزاد، زوار، (1339
برن‌، ژان‌. فلسفه‌ رواقي‌، ترجمه‌ ابوالقاسم‌ پورحسيني‌، اميركبير، 1362.
داوري‌، رضا. وضع‌ كنوني‌ تفكر در ايران‌، سروش‌، 1357.
كريشنان‌، رادها. اديان‌ شرق‌ و فكر غرب‌، ترجمه‌ گرگاني‌، بي‌ تاريخ‌.
ارسطو. سياست‌، ترجمه‌ حميد عنايت‌، جيبي‌، 1358.
شايگان‌، داريوش‌. آسيا در برابر غرب‌،  مركز مطالعه‌ فرهنگها، 1356.
آرون‌، ريمون‌. مراحل‌ اساسي‌ انديشه‌ در جامعه‌شناسي‌، انتشارات‌ و آموزش‌ انقلاب‌ اسلامي‌، 1364.
بروجردي‌، مهرزاد، روشنفكران‌ ايراني‌ و غرب‌، ترجمه‌ جمشيد شيرازي‌، فرزان‌ روز، 1378



تاريخ : چهارشنبه 22 آذر1391 | | نویسنده : محسن |

نامها و معانی

- آیا می دانید که معنای اسمهای غربیها چیست ؟  اگر نمی دانید ، این هم فهرستی کوتاه از مفهوم نامهای خارجی. البته اسامی آقایان

آدام (سرخ رو )

ادوین ( دوست )

اولیور ( زیتونی )

آنتونی ( مخالف )

آلبرت ( روشن )

آلفرد ( آسوده )

اندرو ( مردانه )

امیل (کوشا )

استوارت ( ناظر )

پیتر ( سنگ )

تیموتی ( علف )

رابین  ( سینه سرخ )

پاتریک ( اصیل )

بازیل ( ریحان )

ماکسیم ( اندرز )

مارتین ( پرستو )

کلمنت ( بخشایشگر )

دین ( سرور )

کوک ( آسمان )

کلیف ( پرتگاه )

جک ( مردک )

جاسپر ( یشم )

هرالد ( منادی )

اریک ( باشکوه )

مایکل ( خداگونه )

و..



تاريخ : سه شنبه 21 آذر1391 | | نویسنده : محسن |

کتابنامه ی مصطلاحات

این هم یک فهرست ناچیز از کتابهای در باره اصطلاحات در حوزه مرتبط با دانش تاریخ و غیره..

- واژه نامه باستان شناسی و تاریخ : غلامرضا کریمیان (آژنگ، 1388)

- فرهنگ علوم سیاسی: غلامرضا علی بابائی(دفتر مطالعات سیاسی، 1384)

- فرهنگ اصطلاحات علوم و معارف اسلامی : ابراهیم شکورزاده (سمت ، 1375)

- فرهنگ دانش شناسی: محمدرضا محمدی فر (وزارت ارشاد، 1382)

- فرهنگ اندیشه نو : ع. پاشائی (مازیار ، 1369)

- اصطلاحات هنر و معماری : روئین پاکباز (سروش، 1389)

-

-     



تاريخ : دوشنبه 20 آذر1391 | | نویسنده : محسن |

در اندیشه رعایا

این حکایت ذیل می تواند همچون بسیاری از داستانهای تاریخی در باره عدل  و داد شاهان ، تخیلی باشد. اما حتی جنبه نمادین آن هم ارزش اندیشیدن دارد:

 مي گوينـد:  شـاه عبـاس اول صفوی ، روزی  از وزيـر خـود پرسيـد:  امسال اوضـاع اقتصـادي مملکت چگونـه است؟

وزيـر گفت:  الحمداللـه به گونـه اي است كه تمـام پينه دوزان توانستنـد به زيـارت كعبـه رونـد !

شـاه عبـاس گفت:

 نـادان! اگـر اوضـاع مالـي مـردم خـوب بود مي بايست كفاشـان به مكــه مي رفتند نه پينه‌دوزان... ، چون مردم نمي توانند كفش بخرند ناچار به تعميرش مي پردازند ، بررسي كن و علت آن را پيدا نما تا كار را اصلاح كنيم. !!!



تاريخ : یکشنبه 19 آذر1391 | | نویسنده : محسن |

هنوز هم هستند.

تصویر تاریخی به نظر می اید . اما به گمان من تصویری ، تاریخی است که دیگر در روزگار ما تکراری نباشد. اما فکر کنم امروزه هم ، شما مشابه چنین صحنه هائی را با کمی تغییر در بخشهائی از شهرهای بزرگ دیده اید! این طور نیست؟



تاريخ : شنبه 18 آذر1391 | | نویسنده : محسن |

تکاپو برای اقتصاد ملی

- برای درک بهتر هر وضعیتی بهتر است به تاریخ ، این انبان بزرگ تجربه های بشر ، نگاهی انداخت تا دریابیم که چگونه می توان از گذشته هم درس گرفت و هم امید. برخی از مشکلات موجود در گذشته هم بوده است، اما دیگران آن را سخت یا سهل پشت سر گذاشته اند. همان طور که وجود این تنگناها از مسئولیت دست اندرکاران نمی کاهد ، اما ضمناً توصیه ائی  به مردم برای نادیده گرفتن همه چیز نیست.

تاریخ می گوید : تحميل وضعيت نیمه استعماري به ايران عصر قاجار ، توسط دو دولت روس و انگليس، از عوامل مهم در ناكامي برای شكل‌گيري صنايع ماشيني در ايران آن عصر بود. اگر چه از آغاز شكل‌گيري دولت قاجار تا آغاز جنگ جهاني اول در 1333 ق/1914 م،  تلاش براي ایجاد و نوسازی صنايع توسط گروه‌هاي مختلف و به اشكال گوناگون صورت گرفت؛ اما همه آنها در نتيجه استیلای شرايط نيمه استعماري ناكام ماند.(همان طور که موج نوسانات ارز بر سر توسعه صنایع امروزین سایه افکنده است).در هر حال،  نخستين تلاشها از سوي رجال دلسوز و یا واقع بین چون عباس‌ميرزا و اميركبير انجام گرفت تا صنايع را با استفاده از سرمايه‌هاي دولتي در كشور برپا كنند. اما اقداماتشان در نتيجه مخالفت‌ها و كارشكني قدرتهاي خارجي و مخالفان داخلي ناكام ماند. سپس ، در مرحله ائی دیگر و در پي رشد مناسبات بازرگانی و بين‌المللي، دو گروه ديگر در صدد ايجاد صنايع برآمدند. دولت نیز از فرصت بهره جست و از زمان ناصر‌الدين شاه، با تشويق برخي از ديوانسالاران اصلاح طلب در صدد جذب اين سرمايه‌ها برآمد. در نتيجه  به كمك سرمايه‌گذاري خارجي، كارخانه‌هائي در كشور تأسيس شد. مثل كارخانه قند توسط بلژيكي‌ها در تهران و كارخانه تصفيه روغن به دست يوناني‌ها در گيلان. اما متاسفانه همه آنها در نتيجه شرايط نامساعد موجود ورشكسته شدند. پايين بودن نرخ‌ تعرفه‌ هاي گمركي و اعمال سياست‌هاي موذیانه قدرتهای متنفذ ، اين امكان را به بیگانگان داد تا صنايع داخلي را به چنين سرنوشتي دچار كنند.

بر خلاف آن چه در باره ماهیت وابسته دولت پهلوی اول می گویند ، اما دولت از راه دیگری وارد شد تا به توسعه صنایع و رشد اقتصاد ملی کمک کند. علاوه بر تأسيس مدارس صنعتي، تصويب قانون علامات صنعتي و تجاري در سال 1304 اقدامي ديگر از سوي دولت براي ترويج صنعت بود. در كنار آن، اقدامات ديگری هم از سوي حكومت در جهت حمايت و تشويق صنعت و سرمایه گذاری صورت گرفت(اقداماتی که برخی از آنها امروزه نیز می تواند محلی از اعراب داشته باشد). يكي از اين اقدامات، تصويب قانون معافيت ماشين‌آلات صنعتي و فلاحتي از پرداخت حقوق گمركي بود. اما اين معافيت‌ها تنها به حقوق گمركي محدود نشد، بلكه دولت براي حمايت بيشتر از توسعه داخلی، معافيت‌هاي ديگري نيز در نظر گرفت.

در بهمن 1304 امتياز انحصاري تأسيس كارخانه عصاره‌گيري به حسينعلي‌خان هدايت واگذار شد و در ادامه اين روند ، مجلس اعطاي امتياز انحصاري تأسيس دو كارخانه كبريت‌سازي در اصفهان و خراسان را تصویب كرد. اصولاً واگذاري حق انحصاري تأسيس كارخانه با درخواست وزارت فوائد عامه از مجلس شورای ملی و پس از موافقت مجلسیان صورت مي‌گرفت. از شروط اصلی برای واگذاری چنین امتیازی ، محدود بودن زمان امتياز و محدودیت دوره معافیت مالیاتي و نیز تعيين حدود زماني براي راه‌اندازي كارخانه ، معافيت از پرداخت عوارض گمركي براي ورود ماشين آلات و ممنوعيت واگذاري امتیاز  به اتباع خارجي بود.

البته، تلاش‌هاي دولت براي تبليغ و ترويج كالاهاي وطني هم جریان داشت. برگزاري نمايشگاه كالاهاي وطني كه هر ساله تا پايان حكومت رضاشاه برگزار مي‌شد، براي اولين بار در تير 1303 توسط وزارت فلاحت، تجارت و فوائد عامه با همكاري اتحاديه تجار برگزار شد.(تصور نشود که این گونه اقدامات مخصوص دولت جمهوری اسلامی است و بس) . در كنار تبليغ با استفاده از كالاهاي وطني، اعطاي كمك‌هاي مالي به صورت وام و قرض به صاحبان كارخانه‌ها و يا سرمایه گذاران علاقمند ، به دو شكل صورت ‌گرفت:

1- با اعطاي كمكهاي مالي با هدف جلوگيري از ورشكسته شدن كارخانه‌ها ، مثلاً كارخانه ريسمان‌ريسي تهران در حال ورشكستگي بود كه در سال 1307 با تصويب مجلس، كمك مالي به مبلغ بيست هزار تومان به صورت قرضه از سوي دولت به آن تعلق گرفت.

2-با اعطای كمكهاي مالي با هدف ايجاد كارخانه‌ها ، مثلاً در سال 1305 به فردي به نام ميرزا محمود رامز كه درصدد ايجاد كارخانه پشم‌ريسي بود، از وزارت فلاحت، تجارت و فوائد عامه ، سه هزار تومان كمك مالي جهت خريد دستگاه‌هاي پشم‌ريسي از آلمان داده شد.

البته نباید نقاط ضعف سیاست اقتصادی دولت پهلوی را هم از قلم انداخت. گرچه در سال‌هاي 1300 تا 1308 فقط بيست و هشت كارخانه تاسیس شد. اما تمامي اين كارخانه‌ها توسط بخش خصوصي ايجاد شده بودند. و تنها پروژه صنعتي دولتي در اين دوره، احداث كارخانه ذوب آهن در كرج بود كه به دليل ناكافي بودن سرمايه تا سال 1316ش به اجرا درنيامد. از طرفی، دولت پهلوی نتوانست مهمترين مانع صنعتي‌سازي یعنی ، شرايط نيمه استعماري حاکم بر اقتصاد ملی را به طور جدي از میان بردارد. احساساتی نشویم و این نقیصه را به حسابِ وابسته بودن پهلوی به اجانب ندانیم. علت اصلی آن ، شاید در وجود صدها مشکل ریز و درشتی وبد که حکومت مدرن ایران با آن دست و پنجه نرم می کرد و از همه مهمتر ، ضرورت نوسازی در بخشهائی بود که اولویت داشتند یعنی توسعه فرهنگی و نه صرفاً پیشرفت اقتصادی. کمی بعد ، گل نیز به سبزه آراسته شد! وقوع بحران اقتصادي جهانی در سال 1929 ، به مثابه عامل بر هم زننده رونق اقتصاد جهاني، کار را خرابتر کرد و آن هم برای اقتصاد داخلی که به اقتصاد جهانی وابسته شده بود! وقوع بحران، ابتدا درآمدهاي حاصل از نفت و عواید صدور مواد اوليه و سپس درآمدهاي گمركی را كاهش داد و در نتیجه ، دولت ناچار شد براي تأمين هزينه‌هاي مورد نياز خود راه‌حل های شتابزده و موقتی دست و پا کند. (امید که دولت ما چنین نکند)



تاريخ : جمعه 17 آذر1391 | | نویسنده : محسن |

کتابهای تاثیر گذار

تالیفات ذیل ، در زمره کتابهائی هستند که دنیا را تکان داده اند و از جهت اثرگذاری در رده های بالای کتابهای موثر و مشهور جهان قرار دارند :

- شهریار ، اثر : نیکولو ماکیاولی و تالیف در 1517 میلادی، کتابی که گفته می شود الگوی سیاستمداران دنیا می باشد.

- گردش افلاک ، اثر : نیکلاس کوپرنیک و تالیف 1530 میلادی، کتابی که بنیان اعتقادی کلیسا در مورد گردش سیارات را زیر سوال برد.

- اصول طبیعی ریاضیات  ، اثر ایزاک نیوتن و نوشته شده به سال 1687 م، نوشتاری در مورد حرکت و جاذبه و سرآغازی برای دانش فیزیک .

- عقل سلیم ، اثر : توماس پین ، تالیف 1776 م، اثری بی پروا در باره ضرورت استقلال که خود به استقلال امریکا از انگلستان انجامید.

-  ثروت ملل ، اثر : آدام اسمیت و نگاشته به سال 1777 م ، اثری که نظام اقتصاد لیبرالی و بدون نظارت دولت را تشویق نمود.

-  مقاله در باب جمعیت ، اثر : رابرت مالتوس ، نوشته 1798 ، کاری که در آن ترس از نابرابری افزایش جمعیت با تولید غذا گوشزد گردید.

- نافرمانی مدنی ، اثر دیوید هنری ثورو ، نگاشته سال 1849 ، در آن به اعتصاب و مقاومت منفی در برابر حکومتها توصیه شده است.

- کلبه عمو توم ، اثر هیرت بیچر استو ، تالیف 1852 ، داستانی دردآور در باره رنج بردگان سیاه پوست امریکا و موثر در الغای بردگی.

- بنیاد انواع ، اثر چارلز داروین ، نوشته به سال 1859 ، ارائه دهنده نظریه تکامل زیستی موجودات و خاصه انطباق انسان با میمون.

- سرمایه ، اثر کارل مارکس در سال 1867 ، نوشته ائی که با ترویج ماتریالیسم دیالکتیک ، به برپائی کمونیسم کمک کرد.

- تعبیر رویا ، اثر زیگموند فروید در 1900 ، با تلاش برای بنیان گذاری روانکاوی و درک انعکاسهای روان نژندی انسان.

- در باره نسبیت ، اثر البرت اینشتین در سال 1906 ، تالیفی مختصر با ابعادی بزرگتر تا حد شکافت هسته ائ و ساخت بمب اتم.

- نبرد من ، اثر آدلف هیتلر در سال 1925 ، گرچه زندگینامه و مرام بانی نازیسم بود اما آیندۀ به سوی جنگ را هم روشن می کرد.

- برخورد تمدنها ، اثر ساموئل هانتیگتون در سال 1993 ، در باره آیندۀ ترسناک مواجهه تمدنهای موجود در دنیا و اجتناب ناپذیری جنگ

- کاربرد کنش بی‌خشونتی ، اثر جین شارپ به سال 2005 ، اثری در باره لزوم نافرمانی در بابر قدرتمندان برای رسیدن به خلع سلاح دولتها



تاريخ : پنجشنبه 16 آذر1391 | | نویسنده : محسن |

حذفیات جزوات

این مطلب به شوخی و مزاح نوشته شده ولی مباحثش صد درصد حقیقت است. حقیقت هم همیشه تلخ نیست!!

و اما راویان اخبار حکایت کنند که بر طبق امر آمریه و حکم نافذیه استاد کامل و معلم قابل ، حضرت سلطانی و عارف انسانی ، پیشوای طریقت ماضیه و صاحب معرفت غالیه ، استاد.....حکم گردید تا بر عجزه و درماندگان طریق علم و معرفت رحمت آرند و مطالبی را از جزوات درسی این ناتوانان محذوف کنند. باشد که مسکینان دانش خواه مجالی بیشتر یابند تا به نهج حق و حقیقت دست یازند و بر معلم خویش درود فرستند

1-الفسلفه التاریخیه : مباحث بندهای 8 , 14 ,16 , 18 , 21 , 22

              20 سوال تستی چهار گزینه ائی

2- تاریخ الهنر فی الاسلام : کتابنامه،ادوار تاریخ هنر جهان،دیدگاهها درباره هنر، 

               ضرورت طرح مباحث هنر اسلامی، هنر اندلس و عثمانی

                20 سوال تستی چهار گزینه ائی

3- تفکر السیاسیه عن القرون الاسلامیه : کتابنامه، تفکر اندیشمندان از ص 13 

         تا ص 31، بیداری در جهان عرب

           4  سوال تشریحی از 5 سوال درخواستی

4- علم التاریخ فی العالم : بندهای شماره 1 و 4 و 5 ، غیر از 3 صفحه آخر

                   4  سوال تشریحی از 5 سوال درخواستی  

5- تاریخ القاجاریه : روابط خارجی به غیر از روس و انگلیس و فرانسه و روسیه

            ، فرقه های مذهبی و مطالب ص 213 به بعد

                               20 سوال تستی چهار گزینه ائی

6- السیاسه و الحکم فی الاسیای الوسطی : کتابنامه، دورنمای منطقه ، 

            مشخصات عمومی و ساختار اقتصادی همه جمهوری ها

                       10 سوال تشریحی با پاسخ سه سطری



تاريخ : چهارشنبه 15 آذر1391 | | نویسنده : محسن |
<< مطالب جدیدتر         مطالب قدیمی‌تر >>


.: Weblog Themes By SlideTheme :.